Waarom deels analoog!?
Ik werk graag deels analoog. Ik heb gemerkt dat doordat ontwerpers veelal alleen maar op de computer werken, ze vrij vaak tot vergelijkbare resultaten komen.
Er hangt dan over het werk altijd een computer filtertje. Eigenlijk kun je je alleen nog onderscheiden als je iets uit een computer kan halen wat niemand anders kan. En laten we wel wezen voor ieder Nederlands computergenie zijn er 10 Chinezen die het beter kunnen.
De manier om tot andere resultaten te komen en dus waarlijk uniek werk te leveren, is door de spel regels te veranderen. ik begin dus met pen en papier, verf en kwasten, 3D objecten en lichten, fotografie en film.
In de analoge wereld zijn er veel welbekende technieken en proeven die je kan gebruiken. Door daar kleine dingen in aan te passen kun je tot radicaal andere resultaten komen. Mensen denken graag dat je tegenwoordig alles met een computer kan. Met cijfers zijn ze uiteraard ongeëvenaard, maar met beeld maken hebben deze geweldige machines ook hun beperkingen.
Serendipiteit
Serendipiteit is een verschijnsel uit de wetenschap, het betekend toevallige vondsten. Iets waar je niet naar op zoek was maar wel tegen kwam.
Je moet een computer altijd vertellen wat hij moet doen. Wat wil zeggen je hebt een doel nodig. Je hebt iets in je hoofd en dat ga je maken. Maar als jij het kan bedenken is het dan wel verassend genoeg? Kan iemand anders niet het zelfde bedenken? Hoe kan ik mijn klanten dan iets geven wat uniek is, verast, prikkelt en uitnodigt?
Serendipiteit is een verschijnsel uit de wetenschap, het betekend toevallige vondsten. Iets waar je niet naar op zoek was maar wel tegen kwam. Je probeert bijvoorbeeld naar India te komen en ontdekt Amerika. Door toeval een rol te laten spelen in mijn ontwerpen probeer klanten iets te geven wat ze van te voren nooit hadden kunnen bedenken.
Altijd een link met de echte wereld
Door gebruik te maken van het spanningsveld tussen analoog en digitaal houd ik in mijn werk altijd een link met de echte wereld. Hier gelden de natuur wetten die wij allemaal kennen.
Door printers, scanners en foto’s is het verschil tussen analoog en digitaal vervaagd. Print je iets uit is het analoog scan je het weer in is het digitaal print je het vervolgens weer uit…
Door gebruik te maken van het spanningsveld tussen analoog en digitaal houd ik in mijn werk altijd een link met de echte wereld. Hier gelden de natuur wetten die wij allemaal kennen en Inplaats van een nieuwe (computer) wereld te creëren, buig ik deze wetten liever.
Ik wil van “hij heeft het knap op de computer gemaakt” wil ik naar “hoe de *@&$% heeft hij dat gemaakt!?”.
Om even samen te vatten:
- Serendipiteit
- Verassen klanten
- Onderscheiden van ontwerpers die alles op de computer doen
- Spanningsveld tussen computer en echte wereld
- Echtheid
- Je voelt er meer bij