Skip to main content
Uncategorized

Drie punten zodat je nooit meer onzeker bent over de indruk die je maakt!

1. Hoe wil je dat je bedrijf aanvoelt? 

Een goede branding vat je ziel samen in tekst en beeld. Het geeft je bedrijf of organisatie een gezicht en zorgt er voor dat klanten zich kunnen sympathiseren met je onderneming. 

Er wordt nagedacht over de positionering, Dit houd in; hoe ga ik me naar buiten toe presenteren en hoe wil ik overkomen? Wat verwacht mijn doelgroep? Wat maakt mij anders dan anderen in mijn sector?

Een oud gezegde luid; Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Dit is niet altijd het geval, maar het communiceert in ieder geval een heel stuk sneller dan een lange lap tekst. Je klanten weten binnen 1 seconde of ze wel, of niet met je willen werken. Wat wil je dat klanten in die tijd van je weten? Wat voor een indruk wil je maken? 

In de marketing en reclame hebben ze al jaren door dat je mensen iets moet laten voelen bij je merk. Dit is voor jouw branding niet anders. Je klanten willen ook iets voelen als ze naar je website gaan, je visitekaartje aannemen, of je socials bezoeken. 

Hoe wil je dan dat je bedrijf voelt? Dit klinkt sentimenteel en soft maar emotie is een groot onderdeel van hoe mensen keuzes maken. We zijn immers emotionele wezens en we willen ook van een bedrijf of organisatie een persoonlijkheid zien.

2. Wees niet bang om uniek te zijn! 

Mensen zijn zo geprogrammeerd dat we interesse hebben voor alles dat boven het maaiveld uitsteekt. Alles wat anders is dan we gewend zijn, geven we meer aandacht. Dit komt omdat we dol zijn op nieuwe informatie. 

Soms lijkt het als of je je om komt in de concurrentie, maar vergis je niet, jij doet dingen toch net weer even anders. Door de focus te leggen op dingen die jij heel normaal vind, maar andere bedrijven toch wel veelal laten liggen, kun je je onderscheiden. Zeker ook in de positionering en de branding. Dit geeft de klant een goede reden om voor jou te kiezen. 

Mensen zijn zo geprogrammeerd dat we interesse hebben voor alles dat boven het maaiveld uitsteekt. Alles wat anders is dan we gewend zijn, geven we meer aandacht. Dit komt omdat we dol zijn op nieuwe informatie. Ons oerinstinct slaat dan aan.

wij maken om deze rede geen gebruik van standaard stock-fotografie. Het zijn vaak niets zeggende beelden van veel te neppe Amerikaanse mensen. Zo over de top in scene gezet dat je iedere geloofwaardigheid in je bedrijf verspeeld. Met dit soort beelden zal het moeilijk worden om je van je concurrenten te onderscheiden, zij hebben namelijk de zelfde foto’s op de site. Het is beter om als bedrijf of organisatie echt je zelf te zijn, ook al is de realiteit soms wat weerbarstiger. Je klanten zullen je eerlijkheid en unieke karakter zeker waarderen. Willen lijken op je concurrenten is de grootste fout die je met branding kan maken.

2. Consistentie en uniformiteit! 

Om dit te bereiken moeten er manieren gevonden worden om om te gaan met illustratie, fotografie, typografie of video en animatie waar nodig. De ene stijl illustratie is bijvoorbeeld de andere niet.

Dat je uniek bent en jezelf wil zijn betekend niet dat je zo maar allerlei verschillende uitingen naar buiten kan brengen. Er zijn regels. Een branding is de manier om al je output te structureren. Mail, visitekaartjes, website, social-posts , ed. Dit allemaal gelijk trekken noemen we uniformiteit. Dit vergroot de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van je merk/ bedrijf. 

Om dit te bereiken moeten er manieren gevonden worden om om te gaan met illustratie, fotografie, typografie of video en animatie waar nodig. De ene stijl illustratie is bijvoorbeeld de andere niet. De regels hiervan komen in een brand-book en kan van ontwerper worden doorgegeven aan ontwerper. Zo kun je met een branding jaren voort en zijn er mogelijk, met de tijd, alleen wat kleine aanpassingen nodig.  

Een branding is dus veel meer dan alleen een logotje. Op zich zelf zegt dit namelijk niet zo veel. Een branding gaat over de complete identiteit van een bedrijf. Een beeldmerkje op logo hoort hier zeker bij, maar kan in zijn eentje nooit het hele verhaal vertellen. Zelfs de beste logos hebben context nodig. dit is ook de reden dat wij logo’s niet los aanbieden.  

× WhatsApp